Er Kaj Holger nærig?
Er jeg mon den eneste, der undrede sig over Kaj Holgers nærighed i juledags afsnit af “Krøniken”?
Nej vel!? Du lagde helt sikkert også mærke til, at den Mini Cooper, som Henrik fik af sin farfar i fødselsdagsgave, var en brugtvogn. Oven i købet mindst 6 år gammel. Chokerende!
Og hvormed begrunder jeg så min påstand? Jo – Henriks Cooper havde en nummerplade med kendingsbogstaverne “KB”. Altså en “københavnerplade” efter 1958-systemet – Et system, hvor man på baggrund af kendingsbogstaverne kunne placere bilerne geografisk – i hvert fald da de blev indregistreret. København havde, som nævnt, kendingsbogstaver, der begyndte med “K”, Århus var “XA” og “XB” (den første bil jeg kan huske mine forældre havde, var en Morris Minor “XB 33 077”) og “MA” var Odense. Systemet blev afløst i 1966 af et nyt centraliseret system, hvor man ikke længere tog udgangspunkt i geografi, men i nummerserier. I 1972 da Henrik fyldte 20, ville en nyindregistreret bil således have haft kendingsbogstaver startende med “C”.
Det vil altså være rimeligt at konkludere, at Kaj Holger er en nærig rad, der forærede sit barnebarn en brugt bil, indregistreret i 1966 eller tidligere. Tsk, tsk!
Læs mere om danske nummerplader på NRPL.DK . Det er fantastisk, at der findes folk, der laver den slags websites. Hvad kan jeg sige? Jeg elsker internettet!!
Tags: Kaj Holger, Krøniken, Nummerplader
december 28th, 2006 at 16:18
Nu går du vel ikke og keder dig her i juletiden, vel? 🙂
januar 5th, 2007 at 10:16
Der er også lige at tilføje, at den Mini Cooper, som Henrik fik havde udvendige hængsler, hvilket kun var at finde på modellerne fra 1959 til 1969. Så en ny bil fra forhandleren var det altså ikke…
januar 13th, 2007 at 22:49
Nå ja…ja…. så vidt jeg husker er den eneste bil DU nogensinde har fået af DIN farfar en udrangret Zastava……..
januar 15th, 2007 at 18:43
Jovist, men han var heller ikke direktør for en større produktionsvirksomhed. Han var pensioneret landmand. Og ikke et ondt ord om Zastavaen. Den var ikke spor udrangeret. Den var 8 år da jeg fik den i ’87, og den havde kun lige rundet de 60.000 km. Der var i det hele taget tale om et stykke finmekanik af bedste Serbo-Kroatiske kvalitet. For eksempel har jeg præsteret at reparere tændingen ved hjælp af et bøjet søm og en neglefil. Prøv lige det på din fine nye Honda.